Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi – Türkçe Öğretmenliği (Türkçe)

turkce-ogretmenligi

Lefke Avrupa Üniversitesi Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi bünyesinde, 2017 yılında kurulan ve 2017-2018  eğitim öğretim yılında faaliyetlerine başlayan Türkçe Eğitimi Bölümü dört yıllık olup eğitim dili Türkçedir. Türkçe Eğitimi Bölümü’nün temel amacı, Türkçenin ana dili olarak eğitimi ve ikinci dil olarak eğretimi konusunda bilgi üreterek bu alandaki gelişmelere öncülük etmek ve eğitim kurumlarının ihtiyaç duyduğu Türkçe öğretmenlerini yetiştirmektir.

Türkçe Eğitimi Bölümü, öğretmenlik mesleğinin sürekli iyileştirilmesine katkı sağlamayı; Türkçe eğitimi ve öğretimi alanında uluslararası düzeyde kabul görecek bilgi üretmeyi; lisansüstü programlarıyla bu alanın nitelikli akademik personel ihtiyacını karşılamayı; temel eğitimdeki öğrencilerin Türkçeyi doğru ve etkili kullanmalarını sağlayacak ve aynı zamanda bu dili yabancı dil olarak öğrenenlere Türkçe ile iletişim kurabilme yeterliliğini kazandıracak öğretmenleri yetiştirmeyi hedeflemektedir.

Bölümümüz, Türkçeyi örnek teşkil edecek düzeyde etkili ve verimli biçimde kullanabilen, çağdaş dil öğretim yöntemlerini kullanabilen, sürekli gelişmeye açık, öğretmenliğin evrensel değerlerine ve yeterliliklerine sahip, bu değerlerin ve yeterliklerin korunmasında ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası dayanışma bilinci ile akademik ve mesleki açılardan bilimsel bakış açısına sahip Türkçe öğretmenleri yetiştirmek suretiyle kamusal sorumluluğunu yerine getirecektir.

Türkçe Öğretmenliği Programından mezun olan öğrenciler, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî ve özel ortaokullarda öğretmenlik yapabilecek; basın yayın kuruluşlarında, yurt dışındaki eğitim ve kültür kurumlarında, arşiv ve müzelerde, dünya Türkoloji merkezlerinde, Türk cumhuriyetleri ile ilgili özel ve resmî kuruluşlarda çalışabilecek ve üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademisyen olarak görev alabileceklerdir.

Misyon

Bölümümüz, 5, 6, 7 ve 8. sınıflara yönelik nitelikli Türkçe öğretmenleri yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu hedef, Türkçenin önemi ve öğretmenlik mesleğinin gereklilikleri üzerine kuruludur. Ana dili, düşüncenin temelini oluştururken, öğretmenlik ise toplumsal değerleri yeni nesillere aktaran bir meslektir. Bu doğrultuda, öğrencilere Türkçe bilinci ve sevgisi kazandırmak, temel hedeflerimizdendir. Ana dili bilincine sahip, Türkçeyi doğru ve etkili kullanan öğretmenler yetiştirmek öncelikli amacımızdır. Mezunlarımızın, Türkçeyi tarihi ve kültürel derinliğiyle anlamaları, dil sorunlarına duyarlı olmaları, yazılı ve sözlü iletişimde etkili olmaları ve dili öğretme bilincine sahip olmaları hedeflenmektedir. Öğretmenlikte ise, geleneklerine bağlı, yenilikçi, bilgiyi anlamlandıran, analiz yapabilen, eleştiren ve çözüm üreten bireyler yetiştirmek esastır. Bu öğretmenler, hem hak ve sorumluluklarının bilincinde hem de çevresiyle yapıcı ilişkiler kurabilen bireyler olarak tanımlanmaktadır. Mezunlarımız, yabancılara ve Türk soylulara Türkçe öğretme becerisine sahip olacak, etkili iletişim kurabilecek ve toplumsal sorunlara çözüm üretebilecektir. Ayrıca, sanatsal ve kültürel donanımlarıyla öğretme yeterliliğine sahip olmaları sağlanmaktadır. 

Vizyon

Kuramsal ve uygulamalı araştırmalarla Türkçe eğitimine özgün katkılar sunarak, alana yeni bilgi ve yöntemler kazandırmayı hedeflemekteyiz. Bu süreçte, alanında uzman, donanımlı ve nitelikli öğretmenler yetiştirerek, Türkçe eğitiminin kalitesini artırmak ve bu alanda referans kabul edilen, tercih edilen ve saygın bir ana bilim dalı olma niteliği kazanmaktır. Bu hedef, hem eğitimde hem de bilimsel araştırmalarda öncü bir rol üstlenerek, ulusal ve uluslararası düzeyde tanınırlık ve itibar kazanmayı amaçlamaktadır.

Program Çıktıları

  1. Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri ve metinleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlayabilmek
  2. Edebiyat bilgi ve kuramları, klasik Türk edebiyatı, tasavvuf ve halk edebiyatları, yeni Türk edebiyatı, dünya edebiyatını ve gelişim aşamalarını anlatabilmek
  3. Türk dili ve edebiyatına, okuma, dinleme, konuşma ve yazma eğitimine ait bilgi ve becerilerin ortaokul seviyesindeki öğrencilerin düzeyine uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanabilmek ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilmek, değerlendirebilmek
  4. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlayabilmek
  5. Öğrenmeyi öğrenme becerilerinde kazandıkları düzey ile bağımsız olarak ileri düzey çalışmaları sürdürebileceğini gösterebilmek ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek
  6. Mesleki faaliyet ve projelerde öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak karar verebilmek
  7. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek
  8. Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
  9. Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilmek
  10. Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenlenmesinde ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilmek, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olabilmek
  11. Türkçe öğretiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirerek bu doğrultuda edindiği deneyimleri özel gereksinimli ve özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere göre uyarlayabilmek ve yetkinliğine sahip olabilmek
  12. Aileler ve meslektaşlarıyla iş birliği yaparak kitap okuma alışkanlığının yaygınlaştırılmasına yönelik okul içi ve okul dışı etkinlikler düzenleyebilmek ve yeterliliğine sahip olabilmek