LAÜ Akademisyeni Bengisoy “2. Kemal Yücel Araştırma Onur Ödülü”ne layık görüldü
Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Dr. Fazıl Küçük Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç Dr. Ayşe Bengisoy “2. Kemal Yücel Araştırma Onur Ödülü” yarışmasında ödül kazandı.
Kıbrıs Eğitim Araştırmaları Birliği’nin (KEAB), kuruluş amaçlarına bağlı olarak; eğitim sistemleri uygulayıcılarına ve eğitim bilimi araştırmacılarına yönelik ortaya çıkan katma değeri güçlendirmek ve eğitim araştırmalarının önemini vurgulamak amacıyla 2. Kemal Yücel Araştırma Onur Ödülü yarışmasının düzenlendiğini belirten Bengisoy, “Hafif Zihinsel Yetersizliğe Sahip Ergenlerin Cinsel Gelişim Sürecinde Aile Eğitim Programlarının Etkililiği” çalışması ile finale kaldığını ve ödüllendirildiğini ifade etti.
Çalışması hakkında bilgi veren Bengisoy, araştırmasında zihinsel yetersizliğe sahip çocuğu olan 20 ailenin, çocuklarının cinsel gelişim sürecinde gereksinimlerinin ne olduğunun belirlendiğini, gereksinimlere bağlı olarak aile eğitim programı hazırlanması ve aile eğitim programının ölçülmesi amacıyla ölçüm aracı geliştirildiğini dile getirdi.
Bengisoy, araştırmanın çalışma grubunu, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC), Milli Eğitim Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlı bir Özel Eğitim Merkezinde özel eğitim almakta olan 20 hafif düzey zihinsel yetersizliğe sahip, 13-18 yaş ergen çocuk sahibi aileden oluşmakta olduğunu belirtti. Bengisoy, “KKTC’de 13-18 yaş hafif düzey zihinsel yetersizliğe sahip ergenlerin devam ettiği tek bir okul bulunmaktadır. Başka bir okul bulunmamasından dolayı sadece bu okulda yer alan ergen çocukların ailelerine ulaşılmış ve çalışma grubu bu okuldaki öğrencilerin ailelerinden oluşturulmuştur. Çalışmaya katılan 20 aileden 10 kişisi deney ve 10 kişisi kontrol grubunu oluşturmuştur. Bu çalışmada veriler; nitel, nicel ve deneysel araştırma yöntemleri kullanılarak toplanmıştır. Bu nedenle çalışma, iki aşamalı olarak gerçekleştirilmiştir” dedi.
Araştırma sonucunda; ailelerin, ergenlik dönemine ait fiziksel, zihinsel, duygusal ve cinsel gelişim basamaklarının ne olduğunu bilmeye, cinsiyet kavramını kazandırmak için yapılması gerekenlerin ne olduğunu, çocukların kendilerinin ve başkalarının mahremiyetini algılamasına, ailelerin çocukları ile cinsel gelişim sürecinde kurdukları iletişim bağını güçlendirme ve yapıcı hale getirmeye, cinsel istismar ve ihmalin ne olduğu, yasal süreçte ne tür haklara sahip olduğunu bilmeye, ihtiyaçları olduğu sonucuna varıldığını dile getiren Bengisoy, bu sonuçlar doğrultusunda aile eğitim programı hazırlanmış ve ailelere sunulduğunu ifade etti.