LAÜ’de “Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Bilişsel Strateji Uygulamaları”na dikkat çekildi
Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Öçem tarafından “Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerde Bilişsel Strateji Uygulamaları” konulu konferans düzenlendi. LAÜ Rauf Raif Denktaş Eğitim Kompleksi Konferans Salonu’nda gerçekleştirilen konferansa, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölüm Başkanı Prof. Dr. Emine Rüya Özmen konuşmacı olarak katıldı.
Konferansın açılış konuşmasını yapan LAÜ Özel Eğitim Öğretmenliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ayşegül Ataman, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerde bilişsel strateji uygulama alanının sadece özel eğitim öğretmenlerinin değil aynı zamanda sınıf öğretmenlerinin, rehber öğretmenlerinin, okul öncesi öğretmenlerinin ve psikolojik danışmanların da dikkatli bir şekilde önemsemesi gereken bir alan olduğunu belirtti.
Özmen: Bilişsel strateji öğretiminde davranış değişikliği için geçen süreç önemlidir
Özmen, öğrenmeyi kişinin bulunduğu çevreyle etkileşimleri sonucunda meydana gelen kalıcı değişiklikler olarak tanımladı. Özmen, bilişsel strateji öğretiminde davranış değişikliği için geçen sürecin önemli olduğunu belirtti. Özmen: “Öğrenmenin gerçekleşmesi için; söz konusu girdiyi öğrenmek için istekli olunmalı (motivasyon), dikkatli olarak öğrenmeyi sürdürebilmeli, bellek stratejilerini kullanarak bilgiyi işlemlemeli, öğrenme sürecini düzenleyerek yönetmelidir” dedi.
Özmen, bilişsel strateji öğretiminin amacının akademik beceriyi gerçekleştirmek için uygun stratejileri öğrenciye kazandırmak olduğunu belirtti. Bilişsel strateji öğretiminin temel hedefinin de söz konusu beceriyi uygularken öğrenenin, stratejileri içselleştirerek, otomatik olarak kullanmasını sağlamak olduğunu dile getirdi.
Özmen, bilişsel strateji öğretiminin üç öğesi olduğunu belirterek bunların; yüksek sesle düşünme, etkileşimsel diyalog ve destekleyiciler olduğunu ifade etti. Özmen, normalde görünmeyen bilişsel süreçleri görünür hale getirmek için sesli düşünerek model olmanın bilişsel strateji öğretiminin en önemli öğesi olduğunu ifade etti. Etkileşimsel diyaloglarda öğretmen yüksek sesle nasıl düşündüğünü ve stratejiyi nasıl uyguladığını öğrenciye gösterdiğini ve öğrencinin düşünme sürecini kolaylaştırmak için destekleyiciler kullandığını belirten Özmen, bu destekleyicilerin de stratejiyi görünür kıldığını dile getirdi.
Bilişsel Strateji Öğretiminin Öğretim Aşamaları
-Yüksek sesle düşünerek ve etkileşimler, diyaloglar yoluyla stratejiye ve işlemsel kolaylaştırıcıların kullanımına model olma
-Strateji kullanımına ve işlemsel kolaylaştırıcıların hazırlanmasına rehber olma
-Bağımsız uygulamalar strateji kullanımında, bağımsızlık-işlemsel kolaylaştırıcıların bazılarının geri çekilmesi bazılarının ise öğrenciler tarafından hazırlanması
Konferansının sonunda Özmen, strateji öğretiminin uzun soluklu bir süreç olduğunu belirterek çok öğeli bir strateji öğretiminin ders saatlerine göre dağılımı düşünüldüğünde bir ay sürebildiğini, ancak öğretilen becerinin okuduğunu anlama, yazılı ifade etme ve problem çözme olduğunu ifade etti. Özmen: “Avantajları göz önüne alındığında bu süreç öğrenci için çok değerlidir” dedi.
Konferansın sonunda, LAÜ Özel Eğitim Öğretmenliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Ayşegül Ataman tarafından Özmen’e teşekkür belgesi takdim edildi.